Strategier og guidelines

Parkens tilgængelighedsguides

Parkens tilgængelighedsguides


Strategier og guidelines

Sydney Olympic Pak og de enkelte anlæg administreres af myndigheden Sydney Olympic Park Authority (SOPA). Planer og målsætninger i forhold til parkens udvikling og opgradering fastholdes i en overordnet masterplan - den nuværende hedder Masterplan 2030. Hvert 5 år udarbejdes en Disability Action Plan som beskriver de mål, man stræber efter for at styrke tilgængeligheden. Sydney Olympic Park Authority har herudfra udviklet deres egne tilgængeligheds-guidelines, som bruges som et konkret redskab i det daglige. Udgangspunkt for parkens tilgængeligheds-guidelines er Australian Disability Discrimination Act, 1992 (DDA), som beskriver tilgængelighed som en ret for alle. Australian standard og forskellige vejledninger og anbefalinger på området er desuden indarbejdet i materialet, og der refereres til de relevante standarder i materialet. Parkens guidelines er dog generelt højere end i de alment gældende standarder i landet.

Målet med parkens tilgængeligheds-guidelines er at beskrive konkrete krav til planlægning og indretning, så man sikrer et tilgængeligt område for alle - selvfølgelig også for personer med funktionsnedsættelse. Guiderne skal rådgive arkitekter, designere, inspektører, bygherrer og investorer m.fl. Dette betyder også, at hvis man som privat vil bygge i parkens område, det være sig et fitnesscenter, et hotel eller en butik, forpligter man sig til at overholde parkens skærpede krav i forhold til den australske standard. Retningslinjerne gør det således muligt for parkens ledelse at stille krav til virksomheder, som vil bygge eller arbejde i parken.

Der er tre guider; en for tilgængelighed i det byggede miljø (Access Guidelines), en for parkområderne (Access strategy for the Parklands) og som noget nyt siden sidste år (2008) én, som dækker midlertidige faciliteter og opsætninger (Access Guidelines – Temporary Overlay for Events).

Sidstnævnte har vist sig nødvendig, da events og aktiviteter inden for idræt eller kultur, som foregår i parkens idrætsanlæg eller udearealer, kan have mange forskellige udformninger og ofte indeholder en stor mængde midlertidige faciliteter.

Vejledningens beskrivelser skal i samspil med en informeret og uddannet stab af medarbejdere forbedre tilgængeligheden ved store events. Samtidig giver de udformede retningslinjer parken mulighed for at stille mere præcise krav til operatører og leverandører af de midlertidige installationer.

Der kan også være behov for udvidet service og opstilling af flere hjælpemidler mv. i forbindelse med events, som tiltrækker en bestemt målgruppe. Det kan være i forbindelse med handicapidrættens stævner eller konkurrencer, men eksempelvis også aktiviteter, der tiltrækker en stor mængde ældre mennesker. Ved at planlægge og så vidt muligt forudse, hvad de særlige behov kan være (yderligere shuttleservice, udlejning af kørestole, siddepladser med mere plads - ”amenities seating”, mv) i forhold til den givne målgruppe, sigter man efter at skabe en god oplevelse for alle

Imidlertid beskriver parkens nævnte guide-dokumenter ikke særlige idrætsspecifikke krav i forbindelse med tilgængelighed. Udgangspunktet er at sørge for generelt set godt tilgængelige faciliteter. Mange af faciliteterne er fleksible og bruges til mange forskellige typer aktiviteter og bliver således tilpasset det aktuelle behov. Samtidig er der blandt parkens mange anlæg også faciliteter, som er bygget lige præcis til den givne aktivitet – her kan man ikke udelukkende gå efter guidelines, men må inddrage relevante kontakter fra de respektive idrætter.