Weymouth Portland National Sailing Academy

Arkitekt: Faulkner Brown Architects

Ibrugtagning: 2000- 2008

Kort: Weymouth Portland National Sailing Academy

Kort: Weymouth Portland National Sailing Academy


Baggrund

Weymouth Portland National Sailing Academy er et sejlakademi, som både fungerer som træningssted for professionelle sejlere og til sejlkurser for lokale klubber og skoler. Der foregår således sejlads på alle mulige niveauer og for meget forskellige målgrupper. Udover almindelig sejlads bruges anlægget også til aktiviteter som eksempelvis surfing, kitesurfing og triatlon. Placeringen er valgt ud fra, at vandforholdene er specielt gode i dette område. Stedet var tidligere en marinestation, og stationens store hal er blandt andet blevet genanvendt i det nye anlæg. Akademiet åbnede i 2000, i 2005 blev et nyt klubhus bygget og de seneste år er de udendørs faciliteter blevet forbedret og udbygget.

Det er her, at alle sejlaktiviteterne skal finde sted, når de olympiske og paralympiske lege løber af stablen i 2012. Med dette for øje har man gennem hele planlægningsfasen således kunnet påpege vigtigheden af tilgængelighed og gode forhold for handicappede sejlere. Sejlakademiet er det første nye anlæg, som skal bruges i PL og OL regi, som er færdigt. Det muliggør, at man nu kan teste de nye faciliteter i god tid inden de store konkurrencer. Forskellige stævner inden for handicapsejlads har allerede fundet sted.

Den nye hovedbygning og den ombyggede marina-hal set fra vandsiden

Den nye hovedbygning og den ombyggede marina-hal set fra vandsiden


Ankomst


Tilgængelige parkeringspladser tæt på anlægget

Tilgængelige parkeringspladser tæt på anlægget

Portland er en lille ø, som ligger 8 km syd for Weymouth på den engelske sydkyst. Selve sejlakademiet ligger på den nordlige del af øen direkte ved vejen nord for Portlands havn. Man kan tage bil eller bus fra Weymouth (hvor der er togstation) ud på øen via en dæmning. Handicap-parkeringspladser er placeret foran hovedbygningen, hvorfra der også er let adgang til de udendørs faciliteter ud mod vandet. Akademiet har desuden et eget busstop, der ligeledes ligger lige ved siden af hovedindgangen.

Udsigt over pladsen fra terrasse på første sal

Udsigt over pladsen fra terrasse på første sal

Planløsning

Anlægget består af et stort nyt klubhus, som er bygget sammen med den gamle marinestations bådshal. Bygningerne ligger lige ud til hovedvejen. På den anden side, mod øst, ligger selve havnearealet, som består af en stor, flad befæstet plads, som danner ramme om de udendørs aktiviteter og fører videre ud til det nye broanlæg (se kort øverst).

Bygningerne

Fra hovedbygningens entre er der adgang til servicefaciliteterne. Her er blandt andet handicapegnet omklædning, toilet og bad. Fra ”omklædningsgangen” er der direkte udgang ud til terrassen og via rampe og trappe videre ned på pladsen ud mod vandet. Bygningen indeholder også et stort kursusrum, møderum og et fitness/træningsrum samt fysioterapi.

Den gamle hal er blevet genanvendt. En elevator er bygget ind som fører fra den nedre etage og op på balkonen

Den gamle hal er blevet genanvendt. En elevator er bygget ind som fører fra den nedre etage og op på balkonen

I den anden ende af bygningen ligger den gamle marinehal, som nu er bygget sammen med den nye servicebygning. Hallen bruges til indendørs arbejde med bådene, indendørs træning og øvelser samt forskellige events.

Der er to lifte, der servicere hovedbygningen – en i hver ende. Den ene er tæt på indgang og reception, og den anden er blevet indbygget i den ene side af den store hal og binder de forskellige niveauer i de to bygningsdele sammen.

Adgang til terassen via cafeen

Adgang til terassen via cafeen

Via elevatoren kan man således komme op på en balkon, der omkranser hallen og derfra videre ind til cafeen, som ligger på 1. sal. Herfra er der direkte adgang til et terrassedæk med udsigt over havnepladsen. På hovedbygningens 1. sal ligger der desuden kontorer, flere mødelokaler og kursusrum samt en bar/lounge.

Receptionskranke og tydelig skiltning

Receptionskranke og tydelig skiltning

Alle skilte i anlægget er udført med reliefbogstaver og –tegn, samt med braille. Desuden er der god kontrast i skiltningen med hvid skrift på mørkeblå baggrund. Receptionen har både en lav og en høj disk, så alle kan nå. De forskellige yderdøre har detaljeret skiltning, som fortæller, hvilke faciliteter der befinder sig i hvilken del af bygningen.

Udearealerne

Fra servicedelen med handicapomklædning og toiletter kommer man direkte ud på en terrasse, hvorfra en rampe og trappe fører ned på pladsen, som ligger lavere end selve bygningen.

Rampe fører fra servicedelen ned til pladsen

Rampe fører fra servicedelen ned til pladsen


Taktile fliser markerer trappen. Rampen set oppefra

Taktile fliser markerer trappen. Rampen set oppefra


Kommer man fra vejsiden og parkeringspladsen langs bygningen, fører let hældende ramper ned til pladsen. Området består af et fladt befæstet areal, hvor anvendelsen (bådsparkering fx) er markeret med forskellige belægninger og farver. Selve pladsen har en gul belægning, mens båse til bådsparkering er markeret med en mørkere, grå belægning. Desuden bruges taktile fliser til at markere trin og overgange i området.

Pladsen med bådsparkering

Pladsen med bådsparkering

Der er ingen stejle kanter ned til vandet. Vandkanten er udformet som skrånende flader og ophalingsområder. Betonfladerne har en lys tone og en rillet overflade som kontrast til de mørkere belægninger på pladsen. Den svage hældning i fladen gør det nemt at trække bådende op samtidig med, at det også gavner sikkerheden, da man ikke har den direkte stejle kant ned til vandet.

Den skrånende flade ned til vandet

Den skrånende flade ned til vandet


Bred betonrampe fører ud på plateau med bådsopbevaring og kran

Bred betonrampe fører ud på plateau med bådsopbevaring og kran


Rampen ned til pontonbroerne

Rampen ned til pontonbroerne

Broanlægget ligger ved siden af en af de større ophalingsslisker. Her kommer man via brede betonramper hen til et plateau, hvor både kan opbevares, og hvor to store bådkraner er placeret. Fortsætter man videre ned af rampen, kommer man ned på pontonbroerne. På hver af pontonarmene er en personlift placeret, således at kørestolsbrugere kan komme ned i deres båd.

Pontonbro med personlift (her tildækket)

Pontonbro med personlift (her tildækket)

Pontonbroernes udformning samt lift gør at man kan komme sikkert ned i båden uanset vandstand. Broerne er bredere på de steder, hvor liftene er placeret, så man har mere plads til at manøvrere med udstyr og kørestole. Kanten på broerne (som har en træbelægning) har et metalbånd med et riflet profil, for at man kan stå fat på vej ned i båden.